سامانه ارتباط وستا

سامانه ارتباط وستا

Vesta Communication System

دسته بندی کابل های شبکه

خلاصه

کابل شبکه مسی در دسته بندی های مختلف شامل کابل شبکه Cat5, کابل شبکه Cat5e, کابل شبکه Cat6, کابل شبکه Cat6A‌, کابل شبکه Cat7 و کابل شبکه Cat7A می شود .

۱۳۹۸ دوشنبه ۵ فروردين
3296بازدید
دسته بندی کابل های شبکه

کابل (Cat1 (Category 1

کابل شبکه Cat1 فقط کاربردهایی را پشتیبانی می کند که گستره فرکانس آنها 100KHz کمتر از آن باشد بنابراین این کاربردها بسیار سرعت پایین هستند همانند صدای آنالوگ، زنگ درب، سیستمهای اعلان و سایر موارد . لازم بذکر است که کابل Cat1 توسط هیچ یک از نسخ استاندارد ANSI/EIA/TIA/568 شناخته نمیشود.

 

 

کابل (Cat2 (Category 2

کابل Cat2 برای کاربردهایی طراحی شده است که نرخ فرکانسی آنها کمتر یا برابر با 4MHz می باشد همانند صدای دیجیتال،ARCnet،ISDN، بعضی از کاربردهای DSL و T-1 . کابل Cat2 نیز در استاندارد ANSI/EIA/TIA/568 شناخته نمی شود و اکنون می توان گفت که منقرض شده است .

 

 

کابل (Cat3 (Category 3

در اویل دهه نود کابل Cat3 بعد از تصویب شدن آن به عنوان استاندارد چندسالی کارگاه صنعت شبکه بود . این کابل برای پشتیبانی از کاربردهایی بود که به پهنای باند تا 16MHz نیاز داشتند همانند صدای آنالوگ و دیجیتال ، اترنت 10Base-T، اترنت 100Base-T4 و Token Ring های با سرعت 4Mbps و ... . کابل Cat3 از ۴ زوج سیم بهم تابیده تشکیل شده است که در جلوتر تصویر از ۴ زوج بهم پیوسته خواهیم دید.

 

 

کابل (Cat4 (Category 4

کابل Cat4 در بازار شبکه عمر کوتاهی داشت و هم اکنون قسمتی از گذشته می باشد . این کابل برای پشتیبانی از کاربردهای بود که نیاز به پهنای باند تا 20MHz داشتند . قیمت کابل Cat4 با کابل Cat5 یکسان بود بنابراین کارشناسان ترجیح می دادند که در پروژه های خود از کابل Cat5 استفاده کنند چون پهنای باند آن ۵ برابر پهنای باند کابل Cat4 بود و قابلیت پشتیبانی از کاربردهای سرعت بالا را داشت . ماکزیمم سرعت قابل پشتیبانی توسط این کابل 16Mbps بود که درکاربردهای صدای دیجیتال مورد استفاده قرار می گرفت . کابل Cat4 از نسخه استاندارد ANSI/EIA/TIA/568-B حذف شده است.

 

 

کابل (Cat5 (Category 5

کابل Cat5 رایج ترین کابل مورد استفاده بود تا زمانیکه کابل های جدید در تاسیسات بکار گرفته شد و امروزه هنوز شاهد بکار رفتن این کابل در پروژه های مختلف هستیم . کابل Cat5 برای پشتیبانی از فرکانس 100MHz طراحی شده بود و در شبکه های شامل استاندارد 100Base-T مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که کابل Cat5 فقط برای اهداف آموزشی در استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-B گنجانده شده است .

 

 

کابل (Cat5e (Category 5e

کابل Cat5e مدل پیشرفته کابل Cat5 می باشد که بصورت ضمیمه در ANSI/TIA/EIA-568-A-5 معرفی شد . کارایی Cat5e با توجه به تکنولوژی ساخت بیشتر از Cat5 می باشد و البته مناسب تر برای کاربرد در شبکه های مشابه . فرکانس قابل پشتیبانی توسط این کابل نیز ماکزیمم 100Hz می باشد و اکنون به عنوان پایین ترین پیشنهاد برای انتقال داده در ANSI/TIA-568-C شناخته می شود .

 


کابل (Cat6 (Category 6

کابل Cat6 با انتشار یک نسخه اضافی به ANSI/TIA/EIA-568-B در سال ۲۰۰۲ به رسمیت شناخته شد. این کابل علاوه بر عملکرد دقیقتر و کارایی بالاتر نسبت به کابل Cat5e پهنای باند مورد استفاده را تا 250MHz افزایش می دهد و سرعت انتقال داده آن تا 1000Mbps می باشد . استفاده موفقیت آمیز از کابل Cat6 به استفاده اجزاء همسان در کل مسیر انتقال داده نیاز دارد به عنوان مثال وقتی از کابل Cat6 برای انتقال داده استفاده می کنیم اجزای دیگر نظیر پچپنل، کیستون، پچکورد باید Cat6 باشد.کابل Cat6 نیز به صورتهای شیلددار و بدون شیلد در پروژه های مختلف بکارگرفته می شود .

 

 

کابل (Cat6A (Category 6A Or Augmented Category 6

کابل Cat6A با انتشار ANSI/TIA/EIA-568-B.2-10 در فوریه سال ۲۰۰۸ رسما شناخته شد.این نوع کابل علاوه بر عملکرد دقیقترنسبت به کابل Cat6 پهنای باند قابل استفاده را تا 500MHz افزایش می دهد. سرعت قابل پشتیبانی توسط کابل Cat6A تا 10Gbps می باشد .استفاده موفقیت آمیز از کابل Cat6A منوط به استفاده اجزاء همسان در طول کانال انتقال داده می باشد بدین معنا که علاوه بر کابل سایرمولفه های انتقال نظیر کانکتورها، پچپنل ها و کیستون ها باید Cat6A باشد.این کابل شبکه بصورت UTP,FTP,SFTP در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

کابل (Cat7 (Category 7

کابل Cat7 جهت انتقال داده با پهنای باند 600MHz مورد استفاده قرار میگیرد و سرعت انتقال داده درآن 10Gbps می باشد. کابلCat7 در اروپا بسیار زیاد مورد استفاده قرار میگیرد اما هنوز در ANSI/TIA-568-C.2 به رسیمت شناخته نشده است . لازم بذکر است که کابل Cat7 فقط بصورت شیلد دار در بازار موجود می باشد .

 

 

کابل (Cat7A (Category 7A

کابل Cat7A فرکانس قابل استفاده در انتقال داده را تا 1000Mbps افزایش می دهد و برای کاربردهای سرعت بالا تا 10Gbps مورد استفاده قرار میگیرد . این نوع کابل شبکه فقط بصورت شیلد دار در بازار موجود می باشد و همانند کابل Cat7 در ANSI/TIA-568-C.2 به رسمیت شناخته نشده است.