سامانه ارتباط وستا

سامانه ارتباط وستا

Vesta Communication System

سوئیچ شبکه چیست ؟

خلاصه

سوئیچ شبکه (Network Switch) وسیله ای سخت افزاری است که داده های ورودی را از پورت های ورودی متعدد به پورت خروجی خاصی متصل میکند که آن را به سمت مقصد مورد نظر خود سوق می دهد ...

۱۳۹۸ دوشنبه ۵ فروردين
2561بازدید
سوئیچ شبکه چیست ؟

سوییچ شبکه (Netork Sitch) وسیله ای سخت افزاری است که داده های ورودی را از پورت های ورودی متعدد به پورت خروجی خاصی متصل میکند که آن را به سمت مقصد مورد نظر خود سوق می دهد . به عبارت دیگر سوئیچ شبکه دیوایس کوچکی است که بسته های داده را بین چندین دستگاه شبکه مانند رایانه (Computer)، روتر(Router)، سرور(Server) و یا سوئیچ های دیگر منتقل می کند.
دریک شبکه محلی (LAN) اترنت ، سوییچ شبکه مشخص می کند که هر فریم پیام دریافتی با استفاده از آدرس فیزیکی دستگاه مقصد - که به آن مک آدرس (MAC Adress) نیز گفته میشود - به کجا مراجعه کند. سوییچ های شبکه جداول مربوط به مک آدرس هر پورت را حفظ می کند .

 

لایه های شبکه در مدل OSI (Open System Interconnection)

دستگاه های شبکه از جمله سوئیچ  شبکه را با توجه به لایه عملیاتی آن که در مدل OSI تعریف شده است دسته بندی میکنند . مدل OSI پروتکل های طبقه بندی شبکه را در لایه های مختلف مشخص می کند. در این مدل کنترل سیستم بطور معمول از یک لایه به لایه دیگر منتقل میگردد. لایه های مدل OSI بطور خلاصه عبارتند از :


لایه ۱ (Physical Layer)که به عنوان لایه فیزیکی یا لایه پایینی شناخته میشود که می تواند داده را انتقال دهد و لی نمی تواند ترافیک ناشی از آن را کنترل کند. به عنوان مثال می توان به کابل های شبکه یا هاب های اترنت اشاره کرد.


لایه ۲ (Data Link Layer) : یا همان لایه پیوند داده از آدرس سخت افزاری جهت ارسال و دریافت داده استفاده میکند. از جمله مثال های این لایه سوئیچ شبکه لایه ۲ می باشد .


لایه ۳ (Netork Layer) : لایه شبکه عملکردی همچون روتر دارد و همچنین از چندین نوع شبکه فیزیکی در درگاه های مختلف پشتیبانی می کند به عنوان مثال می توان از سوئیچ شبکه لایه ۳ در این بخش نام برد.


لایه ۴ (Transport Layer) : که به آن لایه انتقال گفته می شود انتقال شفاف داده ها بین کاربران نهایی و ارائه خدمات انتقال قابل اعتماد اطلاعات را برای لایه های بالاتر فراهم می کند. لایه انتقال قابلیت اطمینان یک لینک مشخص را از طریق کنترل جریان (Flo Control) ، تقسیم و تفکیک پذیری (Segmentation & Desegmentation) و کنترل خطا (Error Control) کنترل می کند.


لایه ۵ (session Layer) لایه جلسه همانطور که از نام آن پیداست به اتصالات فرآیندهای داخلی (Inter Process) اختصاص یافته است و اتصالات بین دو یا چند برنامه را کنترل و مدیریت می کند.


لایه ۶ (Presentation Layer) : به عنوان لایه ارائه شناخته می شود و حد فصل تفاوتهای نمایش داده همانند رمزگذاری در روند انتقال داده از قالب داده برنامه ای به قالب داده شبکه ای و برعکس را فراهم می کند . به عبارت دیگر داده به شکلی تبدیل می کند که برنامه ای خاصل بتواند آنرا بپذیرد و همچنین داده های برنامه را میگیرد و رمزگذاری می کند که از طریق شبکه ارسال میگردد.


لایه ۷ (Application Layer) این لایه برنامه ها (Application) و پروسس های کاربر نهایی را پشتیبانی می کند . در این لایه شرکای ارتباطی (Communication Partner) و کیفیت خدمات شناسایی میشود همچنین احراز هویت کاربر (User Authentication) و حفظ حریم خصوصی در نظر گرفته می شود و هرگونه محدودیت در نحوه داده مشخص می شود. بطور خلاصه همه چیز در این لایه مختص برنامه است.

 

برای اطلاعات بیشتر لیست قیمت کابل شبکه:

کابل فیبر نوری

تجهیزات اکتیو شبکه

تجهیزات پسیو شبکه

کابل شبکه