سامانه ارتباط وستا

سامانه ارتباط وستا

Vesta Communication System

تفاوت هاب و سوئیچ شبکه

خلاصه

با وجود اینکه از هردو دستگاه هاب و سوئیچ میتوان برای اتصال قطعات شبکه به یکدیگر استفاده کرد اما تفاوت زیادی بین این دو دستگاه وجود دارد.

۱۳۹۸ دوشنبه ۵ فروردين
1009بازدید
تفاوت هاب و سوئیچ شبکه

برای اتصال node ها بهم از تجهیزات سخت افزاری مانند سوئیچ ها و هاب ها استفاده میکنند.این دستگاه ها درواقع امکان جابه جایی اطلاعات بین دستگاه ها را در شبکه فراهم میکنند هر دوی این دستگاه ها همانند جعبه ای هستند که از چندین درگاه اترنت تشکیل شده اند.
یک شبکه به طور کلی از اجزای زیر تشکیل شده است:
Node-1 یا گره ها(کامپیوترها)
-2یک وسیطه ارتباطی که میتواند بصورت سیمی با بی سیم یا ترکیبی از هردو باشد(اینترنت)
-3تجهیزاتی مخصوص شبکه (سوییچ شبکه و هاب ها)

 

سوئیچ چیست؟

سوئیچ چیست؟

سوییچ شبکه وسیله ای است که با استفاده از آن میتوان چندین رایانه را با کابل شبکه LAN به یکدیگر وصل کرد و با استفاده از آن چندین کاربر قادر به ارسال اطلاعات از طریق شبکه در یک لحظه خواهد بود و سرعت ارسال اطلاعات به هر کاربر بر سرعت ارسال اطلاعات به بقیه کاربران تاثیر نخواهد داشت یعنی پهنای باند را تقسیم نمیکند.معمولا سوئیچ ها در لایه پیوند داده برای پردازش اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرد. سوئیچ های که در لایه پیوند داده کار میکنند اجاره میدهند تا دستگاه هایی که به پورت ها متصل هستند بدون هیچگونه تداخلی ارتباط برقرار کنند. سوئیچ ها میتوانند بر لایه های مختلف بصورت همزمان کار کنند که به این سوئیچ ها سوئیچ های چند لایه گفته میشود.بعد از آنکه اولین بسته یا داده ارسال شد سوئیچ جدولی را تشکیل میدهد که ابزار های متصل در شبکه را با استفاده از جدول مک به یکدیگر متصل میکند.
شبکه های محلی کوچیک تنها از یک سوییچ شبکه استفاده میکنند ولی شبکه های محلی بزرگ از چندین سوئیچ برای اتصال استفاده میکنند.

 

سوئیچ چگونه کار میکند؟

اطلاعات در شبکه بصورت بسته و یا فریم جا به جا میشود که هر فریم شامل اطلاعات مبدا و آدرس مقصد میباشد.سوئیچ ها با استفاده از مک آدرس که برای هر دستگاهی منحصر به فرد و مختص همان دستگاه است پورت مقصد را مشخص کرده و بسته را به آن پورت میفرستند. سوئیچ ها، گره های شبکه که در واقع همان کامپیوتر ها هستند را بصورتی موثر و نرم بهم متصل میکنند.از مزایای سوئیچ ها این است که توانایی شناسایی هر رایانه بصورت جداگانه را دارد که باعث کاهش ترافیک در شبکه میشوند.

مهمترین قابلیت های سوئیچ شبکه:

تغییر کلمه عبور سوئیچ
بروزرسانی نرم افزار نصب شده روی سوئیچ

 

برای اطلاعات بیشتر بهترین  کابل شبکه:

سوئیچ شبکه چیست

کابل فیبر نوری

 

انواع سوئیچ

سوئیچ ها دارای دو نوع مدیریت شده و مدیریت نشده هستند.
در  سوییچ شبکه مدیریت شده شما میتوانید مصرف ترافیک را مدیریت و اولویت بندی کنید.
اما سوییچ شبکه مدیریت نشده نیاز به تنظیمات خاصی ندارند و شاید به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.

 

هاب چیست؟

هاب چیست؟
هاب ها نیز دستگاه هایی هستند که برای اتصال دستگاه های شبکه بهم به کار میروند.هاب ها دستگاه های ساده ای هستند که اطلاعات را از یک پورت دریافت میکند وخیلی سریع و بدون درنگ آن ها را به پورت های دیگر منتقل میکند اما متاسفانه این اطلاعات باهم برخورد کرده و باعث ایجاد ترافیک میشوند و پهنای باند را تقسیم میکنند. در یک هاب ترافیک و اطلاعات وارد شده به یک پورت از تمام پورت های دیگر خارج میشوند از آنجایی که هاب ها اطلاعات را به همه ی دستگاه های متصل ارسال میکنند ممکن است باعث ایجاد ترافیک غیرضروری شوند. این اتفاق میتواند در شرکت های بزرگ مشکل ایجاد کند و باعث ترافیک سنگین شوند.اما هاب ها میتوانند در شبکه های کوچک جایی که امکان مدیریت فرآیند تکراری وجود دارد مورد استفاده قرار گیرند.

 

کار هاب

گره ها و کامپیوترهای متصل شده به هاب از کابل های UTP استفاده میکنند. هر گره میتواند به یک پورت هارب متصل شود. در گذشته هاب ها بسیار مورد استفاده قرار میگرفتند اما امروزه به دلیل ایرادات امنیتی کنار گذاشته و کمتر مورد استفاده قرار میگیرند. البته امروزه زمانی که مدیری بخواهد بر تمام اطلاعات کامپیوترهای زیردستانش نظارت داشته باشد از هاب استفاده میکند. توصیه میشود تا زمانی که از امنیت کامل سیستم های خود مطلع نشده اید از هاب ها استفاده نکنید چرا که هاب ها باعث اشتراک تمامی اطلاعات در کامپیوترهای مختلف میشود و این موضوع علاوه بر مشکلات امنیتی که بوجود می آید پهنای باند زیادی را نیز اشغال میکند.


انواع هاب

سه نوع هاب وجود دارد:
هاب فعال:باعث تقویت مسیر عبور سیگنال ها میشود و از تصادم و برخورد سیگنال ها در مسیر جلوگیری بعمل می آورد.
هاب غیرفعال:برخلاف نوع اول که در مورد تقویت انتقال سیگنال ها فعال است اینهاب منفعل است
هاب آمیخته:که قادر به ترکیب انواع رسانه ها و باعث تعادل درون خطی میان سایرها بها میشود.

تفاوت و شباهت های هاب و سوئیچ

با وجود اینکه از هردو دستگاه هاب و سوییچ شبکه  میتوان برای اتصال قطعات شبکه به یکدیگر استفاده کرد اما تفاوت زیادی بین این دو دستگاه وجود دارد. هاب و سوئیچ ها تقریبا کار یکسانی انجام میدهند اما روش هایشان باهم تفاوت دارد حتی تکنولوژی آنها هم باهم فرق دارد مثلا از هردو میتوان برای تقویت سیگنال و یا پخش کردن سیگنال استفاده کرد.هاب اطلاعات دریافتی از یک طرف دستگاه را به همه ی درگاه های متصل به پورت های خود ارسال میکند که این امر باعث ایجاد جریان مقدار زیادی ترافیک میشود درحالیکه در سوئیچ ها اطلاعاتی در مورد دستگاه های متصل به خود جمع اوری کرده و ترافیک ورودی را تنها از طریق پورت های مرتبط هدایت میکند این قابلیت همچنین این امکان را نیز فراهم میکند تا تبادلات انجام گرفته از طریق سوئیچ را مدیریت کرد ارتباطی مستقیم بین درگاه دستگاه مبدا با درگاه مقصد برقرار شده و بسته ها مستقیما فقط برای آن ارسال میشود

 

معرفی خدمات سامانه ارتباطی وستا:

آداپتور فیبر نوری

کیستون

مدیا کانورتور