سامانه ارتباط وستا

سامانه ارتباط وستا

Vesta Communication System

پیگتیل فیبر نوری چیست؟

خلاصه

پیگتیل فیبر نوری یک کابل فیبر نوری شامل یک تار است که در یک انتهای خود دارای کانکتور می‌باشد و سر دیگر آن آزاد است. از اینرو می‌توان یک سر آن را به تجهیزات وصل کرد و سر دیگر آن را با کابل‌های فیبر نوری ذوب کرد. پیگتیل فیبر نوری برای پایان دادن به کابل فیبر نوری از طریق فیوژن یا اتصال مکانیکی بکار می‌رود.

۱۳۹۸ دوشنبه ۵ فروردين
862بازدید
پیگتیل فیبر نوری چیست؟


در نصب کابل فیبر نوری، نحوه اتصال کابل ها به سیستم برای موفقیت و بازدهی بالا شبکه حیاتی است اگر بدرستی انجام شود سیگنال های نوری با تضعیف (Attenuation) کم و افت برگشت (Return Loss) کمی از لینک عبور می کنند. پیگتیل فیبر نوری (Fiber Optic Pigtail) یک راه بهینه برای اتصال فیبر نوری ارئه می دهد که در ۹۹ درصد کابردهای سینگل مود و مالتی مود مورد استفاده قرار میگیرد.

 

مشخصات پیگتیل فیبر نوری


پیگتیل فیبر نوری یک کابل فیبر نوری شامل یک تار است که در یک انتهای خود دارای کانکتور می باشد و سر دیگر آن آزاد است. از اینرو می توان یک سر آن را به تجهیزات وصل کرد و سر دیگر آن را با کابل های فیبر نوری ذوب کرد. پیگتیل فیبر نوری برای پایان دادن به کابل فیبر نوری از طریق فیوژن یا اتصال مکانیکی بکار می رود. کابل های پیگتیل با کیفیت بالا همراه با روش های صحیح اتصال فیوژن بهترین عملکرد ممکن را برای پایانه های کابل فیبر نوری ارائه می کنند. پیگتیل فیبر نوری معمولا در تجهیزات مدیریت فیبر نوری مانند پچپنل فیبر نوری مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تفاوت پیگتیل فیبر نوری و پچ کورد فیبر نوری


پیگیتل فیبر نوری فقط در یک سر خود دارای کانکتور می باشد در حالیکه پچ کورد فیبر نوری در دو انتهای خود کانکتور فیبر نوری دارد. پچ کورد فیبر نوری معمولا دارای روکش است در حالیکه کابل پیگتیل معمولا بدون روکش است چرا که در یک سینی اتصال فیبر (Cassette) یا همان کاست محافظت می شود. علاوه بر آن پچ کورد فیبر نوری را می توان به دو نیم کرد و بعنوان پیگتیل استفاده کرد بدیهی است که پچ کورد فیبر نوری سیمپلکس دو عدد پیگیتل و پچ کورد فیبر نوری داپلکس چهار عدد پیگتیل بدست می دهد .

 

انوع پیگتیل های فیبر نوری


پیگتیل فیبر نوری در انواع مختلفی موجود است که گروه بندی آن بر اساس نوع کابل فیبر نوری و نوع کانکتور بکاررفته است همانند پیگتیل SC، پیگتیل LC، پیگتیل ST، پیگیتل FC و سایر موارد .

 


گروه بندی پیگتیل بر اساس نوع کابل فیبر نوری


پیگتیل های فیبر نوری را می توان به پیگتیل سینگل مود ( زرد رنگ ) و پیگتیل مالتی مد ( نارنجی رنگ ) تقسیم بندی کرد . پیگتیل فیبر نوری مالتی مود می تواند بصورت 62.5/125 و یا 50/125 میکرون باشد و در کنار تجهیزات مالتی مود کاربرد دارد. پیگتیل فیبر نوری OM3 و OM4 که از پهنای باند 10G پشتیبانی می کنند معمولا فیروزه ای رنگ می باشند. پیگتیل سینگل مود بصورت 9/125 میکرون می باشد و در کنار تجهیزات سینگل مود کاربرد دارد.

 


گروه بندی پیگتیل بر اساس نوع کانکتور


با توجه به نوع کانکتور بکار رفته در پیگتیل فیبر نوری می توان به پیگتیل SC، پیگتیل LC، پیگتیل FC، پیگتیل ST، پیگتیل E2000 و سایر موارد اشاره کرد که دارای ظاهر و ساختار متفاوتی می باشند و هر کدام در کاربردها و سیستم های مختلف مزایای خاص خود را دارد. بیایید برخی از موارد پرکاربرد را مرور کنیم:

 

 

پیگتیل فیبر نوری SC:

هنگامی که پیگتیل دارای کانکتور SC باشد به آن پیگتیل SC گفته می شود کاربرد پیگتیل SC بیشتر در CATV ,LAN  AN و تست و اندازه گیری می باشد.

 


پیگتیل فیبر نوری LC:

اگر کابل پیگتیل فیبر نوری دارای کانکتور LC باشد به آن پیگتیل LC گفته می شود و موارد استفاده آن همانند پیگتیل SC می باشد.

 

 

پیگتیل فیبر نوری FC:

پیگتیل FC از بدنه فلزی کانکتور های FC بهره می برد که دارای ساختار نوع پیچی و و فرول های سرامیکی با دقت بالا است .

 


پیگتیل فیبر نوری ST:

کانکتور پیگتیل ST محبوب ترین کانکتور برای کاربردهای شبکه های فیبر نوری مالتی مود می باشد و معمولا در حوزه های مخابراتی، صنعتی، پزشکی و حسگرها مورد استفاده قرار می گیرد.
لازم بذکر است که پیگتیل فیبر نوری همانند پچ کورد فیبر نوری به نسخه های APC و UPC تقسیم بندی می شود.
اگر پیگتیل فیبر نوری در محیط های سخت و صنعتی و در جاهایی که در معرض آسیب عوامل محیطی باشد بهتر است که از پیگتیل های زره دار و پیگتیل های ضد آب استفاده شود.

 

 

پیگتیل زره دار (Armored Pigtail)


این نوع پیگتیل دارای پوشش فلزی ضد زنگ می باشد که از پیگتیل در برابر جوندگان، ضربه و وزن کابل های دیگر محافظت می نماید.

 

 

پیگتیل ضد آب (aterproof Pigtail)


پیگتیل ضد آب علاوه بر پوشش فلزی دارای پوشش پلی اتیلن نیز می باشد که آن را برای کاربرد در محیط های نظامی و اتصالات فضای باز مناسب می کند.

 

 

اتصال پیگتیل فیبر نوری به کابل فیبر نوری


پیگتیل فیبر نوری را می توان به وسیله فیوژن یا اتصال مکانیکی به کابل فیبر نوری متصل کرد. به وسیله دستگاه فیوژن می توان در یک دقیقه یا کمتر پیگتیل فیبر نوری را به کابل فیبر نوری متصل کرد که باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه می شود. در حالیکه در اتصال مکانیکی پیگتیل به یک پچ کورد متصل می شود و می تواند بصورت موقتی باشد.
پیگتیل فیبر نوری اساسا برای اتصال به کابل فیبر نوری استفاده می شود تا بتوان آن را به پچ پنل و سایر تجهیزات متصل نمود که یک راه عملی و قابل اعتماد برای خاتمه آسان کابل فیبر نوری می باشد که بطور موثر در زمان عملیاتی و هزینه نیروی کار صرفه جویی می کند.