سامانه ارتباط وستا

سامانه ارتباط وستا

Vesta Communication System

پچکورد شبکه چیست ؟

خلاصه

انتخاب، نصب و نگهداری پچکورد شبکه مناسب می تواند عملکرد شبکه شما را بهبود بخشد و زمان انتقال داده به حداقل ممکن کاهش دهد . پچکورد یا پچ کابل طولی مشخص از کابل شبکه مسی و یا کابل فیبر نوری می باشد که برای اتصال دو دستگاه الکتریکی یا نوری مورد استفاده می شود ...

۱۳۹۸ دوشنبه ۵ فروردين
236بازدید
پچکورد شبکه چیست ؟

پچکورد شبکه یا پچ کابل طولی مشخص از کابل شبکه مسی و یا کابل فیبر نوری می باشد که برای اتصال دو دستگاه الکتریکی یا نوری مورد استفاده می شود . انتخاب، نصب و نگهداری پچکورد مناسب می تواند عملکرد شبکه شما را بهبود بخشد و زمان انتقال داده به حداقل ممکن کاهش دهد . اگرچه پچکورد وسیله ای به ظاهر ساده می باشد ولی نقش بسیار مهمی در انتقال سیگنالهای داده در شبکه های محلی به عهده دارد. کابل شبکه اترنت و کابل پچکورد می توانند یکسان باشند و لی مسلما پچکورد دارای طول کوتاهتری می باشد. یکی از کاربردهای متداول پچکورد ارتباط لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی به کیستون جک دیواری است در دیتا سنترها برای ارتباط تجهیزات درون یک رک یا محفظه به رک یا محفظه دیگر و یا تجهیزات درون همان رک در یونیتهای دیگر بکار می رود .

 

پچکورد مسی

پچکورد مسی می تواند بدون شیلد Unshielded Tisted Pair (UTP) یا شیلدد Shielded Tisted Pair(STP) باشد و یک اتصال RJ45 ، Terra یا GG45 در دو انتهای خود داشته باشد که در بعضی از مواقع خاصل بصورت ترکیبی از این کانکتور ها استفاده می شود. پچکورد مسی نیز ماننده کابل شبکه از زوج سیسم های بهم تابیده تشکیل شده است اما طول آن به علت تضعیف سیگنال عموما کوتاه می باشد به همین دلیل فضای کمتری را اشغال می کند .

 

پچکورد فیبر نوری

پچکورد فیبر نوری از تارهای نوری تشکیل شده است که در دو انتهای خود دارای کانکتور SC,LC,FC و سایر کانکتورها می باشد که این کانکتورها در یک پچکورد بصورت ترکیبی یا یکسان استفاده می شوند . این کانکتور ها باعث می شود که کابل فیبر نوری به راحتی به سوییچ شبکه دارای پورت فیبر ، کامپیوتر رومیزی و یا دستگاه های نوری دیگر متصل شوند.

                                                                پچکورد شبکه

 

مشکلات بالقوه پچ کوردها در صورت رعایت نکردن اصول کابل کشی و کیفیت پایین

نرخ خطای بیت (Bit Error) در پچکوردهای مسی می تواند روی انتقال سیگنال تاثیر بگذارد که شامل کند کردن عملکرد رایانه ، جلوگیری از ارتباط سیگنال و یا حتی تغییر سیگنال داده می شود. همچنین سیگنال ها می توانند نشت کنند و انتقال را تضعیف کنند علاوه برآن تداخل فرکانس رادیویی (RFI) و تداخل الکترو مغناطیس می توانند نرخ خطای بیت را افزایش دهند .
در پچکوردهای فیبر نوری نیز مشکلاتی همچون شکسته شدن تارهای نور به علت خمش بیش از حد ، اتصال ناقص و شکاف های معیوب باعث از بین رفتن سیگنال یا تضعیف آن می شود .


پچکورد های دست ساز

پچکوردهای دست ساز مسی به علت عدم رعایت اصول دارای اتصالات سست و پیچ های نامتعارف است که باعث از بین رفتن سیگنال داده می شود که توصیه می شود از پچکوردهای خانگی در محل هایی که برای ما اهمیت بالاتری دارند استفاده نشود و البته پچکوردهای فیبر نوری که خوشبختانه بدون داشتن امکانات ویژه نمی توان بصورت دست ساز آن را تولید کرد و چنانچه به صورت دست ساز باشد قطع به یقین مشکلات عدیده خواهد داشت .

طول پچکورد شبکه

پچکوردهای مسی بسته به نوع و استافده آن می تواند طول های متفاوتی داشته باشد که می توان به پچکورد ۸ سانتیمتری تا پچکورد ۱۰ متری اشاره کرد. پچکوردهای فیبر نوری نیز در اندازه ۱ متر تا بالاتر ماکزیمم ۱۵ متر معمولا استفاده می شود . توصیه می شود تا جای امکان طول پچکورد را کوتاه انتخاب کرد البته تاجایی که به کانکتور ها فشار وارد نشود.

 

تست پچکورد ها

اگر در شبکه موجود دنبال عیب یابی هستید بهتر از از روش Channel Test استفاده کنید و اگر در حال ایجاد شبکه جدید با اتصالا جدید هستید بهتر است که از Permanent Test استفاده کنید .
نکته آخر اینکه انتخاب نوع پچکورد، روش نصب و البته نگهداری آن باعث بهبود بخشیدن عملکرد شبکه می شود . باید به یاد داشته باشیم که پچکورد می تواند تمامی دستگاه های تحت شبکه از جمله سوییچ ،هاب، مودم ها را بهم وصل کند. بنابراین یکی از مهمترین قسمت های یک شبکه پچکوردهای آن می باشد .

سایر مطالب مرتبط در سایت وستا

تجهیزات اکتیو شبکه

تجهیزات پسیو شبکه

کابل شبکه